torstai 27. tammikuuta 2011

Sanomalehti – puhdasta lukuarvoa uutisarvon sijaan?

Aktivoiduin Esa Väliverrosen toimittamassa Journalismi murroksessa -kirjassa (2009) olleesta Erja Kolarin artikkelista, joka kertoi sanomalehden toimitustyössä tapahtuvasta muutoksesta. Artikkeli täydensi mukavasti Kauppalehden uutispäällikkö Janne Pöystin näkemyksiä sanomalehden sisällöstä.

Kolarin (2009, 150) mukaan sanomalehtien erilaisilla erikoissivustoilla lukijaa puhutellaan pikemminkin valintoja tekevänä kuluttajana, kuin tietoa kaipaavana kansalaisena. Myös vierailulla Kauppalehden toimituksessa 25. tammikuuta saimme tietää, kuinka Kauppalehden painopisteenä on yritystalous ja sen parissa toimivat vaikuttajat. Uutispäällikkö Janne Pöysti valotti vierailun aikana Kauppalehden tähtäävän avuksi organisaation ja yksityishenkilön päätöksenteossa. Jälleen halutaan siis auttaa ihmisiä tekemään valintoja. Kuulostaa hienolta eikä kyse ole edes piilomainonnasta.

Kyse on Kolarin (2009, 154) mukaan uudenlaisesta lukija- tai ihmislähtöisestä sanomalehdestä. Tenttimässämme Talousjournalismi -kirjassa eriteltiin uutisarvo ja lukuarvo. Uutisarvo on siis sanomalehdissä mennyttä, ja toimituksen on keskityttävä lukuarvoon? On totta, että varsinaiset uutiset on usein saatu tietää jo television tai Internetin välityksellä, jolloin sanomalehden tehtäväksi jää vain kertaus tai syvempi paneutuminen asiaan. Toisaalta tulospaineet ovat kovat, eikä perusteelliseen tiedonhankintaankaan ole resursseja. Tuolloin vaihtoehtona on kertoa jostain muusta – on siis panostettava lukuarvoa tuottaviin juttuihin.

2 kommenttia:

Petra kirjoitti...

Kiitos kirjoituksestasi, Tiia.

Otit mielestäni esiin hyviä pointteja sanomalehden nykypäivän ja tulevaisuuden käyttötarkoituksesta. Uutiset nähdään, kuullaan tai luetaan usein lähes reaaliaikaisesti joko internetistä tai televisiosta, ja tietyllä hetkellä tarvittava tietokin löytyy useimmiten Internetistä parilla klikkauksella alle minuutissa; mikä jää siis sanomalehden tehtäväksi?

Ehkä sanomalehti tosiaan "ihmisläheistyy"; ehkä sen rooli todella on yhä herkemmin, kuten sanoit, "auttaa ihmisiä tekemään valintoja".

Mielenkiintoisia ja varmasti miettimisen arvoisia kysymyksiä.

Bunny kirjoitti...

Mieleeni tuli tästä vilkaista journalistin ohjeita, ja tällainenhan sieltä lötyi:

Journalistin ohjeet, 2011

"AMMATILLINEN ASEMA

(kohta) 2. Tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on tehtävä journalistisin perustein. Tätä päätösvaltaa ei saa missään oloissa luovuttaa toimituksen ulkopuolisille."

Tätä vasten peilaten voisi saivarrella, että eihän siihen sisältöön pitäisi saada muiden, kuin toimittajan vaikuttaa.

Innostun nyt saivartelemaan näillä ohjeilla lisääkin ja laitetaan tähän vielä saman otsikon alta kohta

"3. Journalistilla on oikeus ja velvollisuus torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa tiedonvälitystä."

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä uutispäällikköjen ilmeitä, jos journalisti kieltäytyisi kirjoittamasta ns. myyvistä aiheista ja haluaisi toteuttaa vain esimerkiksi kohtaa kahdeksan:

"TIETOJEN HANKKIMINEN JA JULKAISEMINEN

8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen".

(lainaukset osoitteesta: http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/journalistinohjeet/)

ja tarvettaan tuoda ns. "totuus julki".

Mutta jätetään nyt saivartelu sikseen. Kiitän kirjoituksestasi.