Olemme puhuneet luennoilla asiantuntijuudesta ja journalistin tai toimittajan objektiivisuudesta. Viimeksi Elmo ja Jaakko esityksessään puhuivat web 2.0 kirjoittajien ”kansalaistumisesta” ja esittivät myös Outingin (2005) kaavion sen asteista, josta nousee kysymys ei vain kirjoittajan kyvyistä ja asiantuntijuudesta, mutta myös objektiivisuudesta. Nämä kaksi käsitettä liittyvät läheisesti toisiinsa, sillä perinteisesti journalistin oletettu asiantuntijuus on ollut merkki hänen objektiivisuudestaan ja toisinpäin.
Pystyimme luottamaan siihen, että koska toimittaja on saavuttanut virallisen aseman lehdessä tai muussa mediakanavassa, hän on kykenevä toimittamaan uutisensa mahdollisimman objektiivisesti. Silloin hänen asiantuntijuuden rakentamiseksi riitti yhteys sanomalehteen tai televisiokanavaan tai muuhun välineeseen.
Kuitenkin kansalaisjournalismin käyttämisen yleistyminen joko lähteenä tai lopullisena tuotoksena on johtanut siihen, että asiantuntijuuden määritelmä on alkanut muuttua. Luennoilla mainittu Outingin kansalaisjournalismiasteikko http://bit.ly/f0xoLU näyttää miten kansalaisten osallistuminen nousee tasolta toiselle. Mitä pidemmälle mennään, sitä suurempi merkitys on kansalaisella ja toimittajan merkitys pienenee ja/tai muuttuu.
Tulevaisuuden kehityssuunnaksi onkin esitetty, että toimittajan työ tulee muuttumaan sisällön tuotosta sisällön valitsemiseen http://bit.ly/egfJ96. Tavalliset kansalaiset tuottaisivat sisältöä, josta toimittajat valitsisivat omasta mielestään parhaat. Toimittajista tulisi siis tavallaan päätoimittajia, jotka tälläkin hetkellä valitsevat parhaat palat toimittajien töistä.
Tästä on puhuttu jo jonkin aikaa, puhumalla toimittajista kuraattoreina. http://bit.ly/eFIN78. Tämä osuukin Outingin mallin viimeisille kahdelle tasolle, jossa toimittajat ja kansalaisjournalistit tuottavat sisältöä yhdessä.
Journalismin tulevaisuus löytyy mielestäni mitä todennäköisimmin tältä suunnalta. Tästä hyvänä esimerkkinä Huffington Post, joka aloitti käyttämällä esim. politikkoja, julkisuuden henkilöitä ja akateemikkoja sisällöntuottajina. Siis ihmisiä, joilla ei välttämättä ollut journalistin koulutusta. Tällä viikolla Huffington Post myytiin AOL:lle 315 miljoonan dollarin myyntihinnalla, joka tuntuisi olevan vähintääkin legitimointi kansalaisjournalismille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti