En malttanut olla analysoimatta Jari Sarasvuon julkisuuskuvaa luettuani blogitekstejä, joissa on pohdittu myös muiden julkkisten medianäkyvyyttä. Sarasvuohan on ollut sekä keltaisen että talouslehdistön lemmikki jo pitkän aikaa. Ennen toimimistaan Trainers´Housen johtotehtävissä Sarasvuo teki uraa toimittajana radiossa, televisiossa ja lehdistössä. Varmasti hänen taustansa selittää osaksi median kiinnostusta yritysvalmentajaa kohtaan.
Toisena tekijänä lehtien mielenkiintoon näen Sarasvuon liike-elämän tabuja rikkovan kielenkäytön. Säännöllisesti voidaan lukea lehdistä mitä kommentteja hän on heittänyt yleensä muodollisissa osavuosikatsauksien julkistamistilaisuuksissa. Yleensä näistä tilaisuuksista on nostettu julkisuuteen juuri Sarasvuon kommentit, eikä yrityksen liiketoiminnan visiota tai tunnuslukuja. Esimerkiksi Syksyllä 2008 taantuman hiipiessä maailman markkinoille Sarasvuo kommentoi tilannetta "Tule lama kultainen. Taantuma tarjoaa mahdollisuuden ratkaisevaan irtiottoon". Tästä komentista tehtiin otsikot ainakin Iltasanomiin, Iltalehteen, Kauppalehteen ja Taloussanomiin.
Jari Sarasvuo on valottanut mediahuomion saamista kirjassaan "Huomiotalous". Siinä hän painottaa viestinnän tärkeyttä osana liiketoimintaa. "Kertomusten talous palkitsee ne, jotka saavat työlleen ja tarkoitukselleen huomiota - ja vielä osaavat käyttää kohdalleen osunutta valokeilaa toisten hyväksi" (Sarasvuo 2005. 25) Sarasvuon kohdalla tämä on ollut helposti huomattavissa, sillä hän on pyrkinyt kytkemään oman julkisuuskuvansa vahvasti Trainers´Houseen.
Viime aikoina tosin hänen persoonaansa on käsite3lty julkisuudessa lähinnä yksityiselämän pohjalta. Silti esimerkiksi Linnan juhlien aikana tehdyissä haastatteluissa Sarasvuota tituleerattiin "Trainers´Housen toimitusjohtajaksi". Onkin mielenkiintoista seurata mihin suuntaan Trainers´Housen ja Sarasvuon julkisuuskuvat kehittyvät nyt kun valmennusyhtiön puikoissa toimii puhtaan liikemiestaustan omaava Vesa Honkanen
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti