torstai 3. maaliskuuta 2011

Tuoko iPad-sisältö lisäarvoa talousuutisoinnille?

Talouteen keskittyvät paperilehdet ovat saaneet jälleen yhden kilpailijan. IPad sormitietokoneella voi lukea jo useampaa kotimaista ja ulkomaista lehteä.

Kauppalehti Option ja The Economistin yhteisjulkaisu Maailma 2011 sai viihtymän iPadin parissa melko pitkään. IPadille sovitettu versio oli lähinnä tekstiä, mutta melko hyvin taitettu. Moni uusi iPad-tarjonta on vielä raakile taitoltaan, eikä innosta lukemaan kovin pitkiä juttuja.

Netissä sisältö on totuttu saamaan ilmaiseksi, iPadilla luettavista lehdistä kaavaillaan maksullisia. Option juttu oli vielä maksuton, ilmeisesti tarkoitus oli esitellä uutta viestintäkanavaa ja houkuttaa edelläkävijöitä.

Tarjoaako iPad lisäarvoa esimerkiksi talousuutisille? Lukulaitteen myötä ainakin oma tapani lukea muuttui enemmänkin selailuksi. Toisaalta sisältö ratkaisee paljon, hyvä teksti ja tarina pitävät otteessaan aivan kuten ennenkin.

Tomi Lindblom väitöskirjassaan Uuden median murros Alma Mediassa, Sanoma Osakeyhtiössä ja Yleisradiossa 1994-2004, kertoo tutkimustuloksesta jonka mukaan yleisö ei omaksu uusien viestintäteknologioiden käyttöä automaattisesti heti, kun uusi tuote on tuotu markkinoille. Teknologia ei olekaan käyttäjille tärkeämpää kuin tuote sinällään. Journalistinen sisältökään ei ole ylivoimaisen kiinnostavaa eli yleisö ei ole valmis maksamaan sisällöstä, jota uusissa viestintäratkaisuissa on saatavilla.

Ovatko kuluttajan valmiita maksamaan iPadiin ladattavista talouslehdistä? Mitä sellaista voisi tarjota, joka kiinnostaisi kuluttajaa? Ovatko mediatalot epärealistisia odotuksissaan sisällön kiinnostavuudesta? Mikä saisi sinut kuluttajana kiinnostumaan ostopäätökseen saakka? Vain aika näyttää tuleeko maksullinen sisältö muodostamaan uutta ja merkittävää tulonlähdettä mediataloille.

Sähköinen lähde: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/23384/uudenmed.pdf?sequence=2

Ei kommentteja: