Petran taannoinen analyysi henkilökuvista Kauppalehdissä ( 21.2 ja 22.2) tuotti inspiraation tarkastella samaa ilmiötä, mutta ulkomaisen talouslehdistön puitteissa. Tarkastelun kohteeksi valitsin The Wall Street Journalin ( Euroopan versio, 2.3) ja The Financial Timesin (Euroopan versio, 2.3). Kuvista analysoin vain henkilökuvia, en siis mainoksia tai suurryhmäkuvia. Kumpaakin lehteä pidetään ns. laatulehtinä erotuksena iltapäivälehtiin. ”Laatulehdellisyys” näkyy kuvien verrattain pienessä määrässä, tekstiä suositaan vahvasti visuaalisuuden kustannuksella.
Financial Timesin numerossa oli yhteensä 28 henkilökuvaa, joista kolme esitti naista. Lähikuvia (intiimi suhde) oli yhteensä 19, joista yksi esitti naista. Sosiaalisen suhteen kuvia oli 5, joista yksi esitti naista. Julkisen suhteen (koko kuva) kuvia oli 4, joista yksi nainen. Useimmat Financial Timesin kuvista esittivät itse kunkin jutun toimittajaa, joissa katse kohdistui suoraan lukijaan.
Financial Times 2.3.2011 | Sukupuoli- jakauma | Intiimisuhde | Sosiaalinen suhde | Julkinen suhde |
M | 89% | 95% | 80% | 75% |
N | 11 % | 5% | 20% | 25% |
Wall Street Journalin numerossa oli yhteensä 27 kuvaa, joista kuusi esitti naista. Lähikuvia (intiimi suhde) oli 17, joista kolme esitti naista. Sosiaalisen suhteen kuvia (vyötäröstä ylöspäin) oli 8, joista yksi nainen. Julkisen suhteen kuvia oli kokonaisuudessaan 2, joiden joukossa ei ollut yhtään naista.
Wall Street Journal 2.3.2011 | Sukupuoli-jakauma | Intiimisuhde | Sosiaalinen suhde | Julkinen suhde |
M | 78 % | 82% | 87.5% | 100% |
N | 22 % | 18% | 12.5% | 0% |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti