Monet verkkolehdet ovat yrittäneet ratkaista ongelmaa pitämällä verkkosivujensa sisällön huomattavasti printtiversiota suppeampana, jotta edes paperilehden kysyntä säilyisi siedettävänä. Jotkut lehden tarjoavat myös maksullisia näköislehtiä sivuillaan, toivoen sen avulla tienaavansa verkonkin kautta jotain. Epäilen kuitenkin, ettei näillä keinoin vielä valjasteta niitä tuottomahdollisuuksia, joita verkossa on. Näköislehdet verkossa ovat usein kömpelöitä ja raskaita lukea, ja kokemus on kaukana paperilehden lukemisen kätevyydestä ja rentouttavuudesta.
Fakta kuitenkin on, että yhä useampi lukee journalistista sisältöä juuri verkossa, eikä kaikista lukukerroista jää sisällöntuottajalle juuri mitään käteen. Enemmin tai myöhemmin on mietittävä vaihtoehtoisia keinoja asian ratkaisemiseksi. Olisi mukava nähdä lehtien päästävän irti perinteisistä malleista, ja kehittävän jotain täysin uudenlaista. Janne Pöystihän mainitsi, että päätelaitteiden (kuten iPad) yleistyessä lehdet saavat uuden tilaisuuden tienata digitaalisella sisällöllä. Kenties näemme tulevaisuudessa vaikkapa Spotifyn kaltaisen palvelun, mutta lehtijutuille? Tällainen palvelu olisi melko kätevä tapa lukea itseään kiinnostavia juttuja silloin, kun ei halua tai ei voi hankkia luettavaksi koko lehteä. Tai jos ei halua lukea lehden näköisversiota verkosta. Samalla vaivalla voisi lukea juttuja muistakin lehdistä, sekä löytää uusia, kiinnostavia lehtiä. Sisällöntuottajat saisivat puolestaan levitettyä maksullisena printtilehtensä materiaalia helposti.
Kuka tietää, toimisiko tällainen idea lainkaan. Itse luultavasti lukisin enemmänkin, jos lehtijuttuja olisi keskitetysti luettavissa yhden palvelun kautta, kotisohvalta käsin.
1 kommentti:
Olen myös seurannut etenkin maakunta- ja naisten lehtien tapaa julkaista typistettyjä tai sisällöltään rajoitettuja juttuja näköisversioissaan vauhdittaakseen paperiversioidensa myyntiä. Epäilen ettei tämä ole toimiva tapa, sillä itse en ainakaan ostaisi paperiversiota luettuani puolikkaan artikkelin..
Näköislehtien ongelma on myös jatkuvasti uudistuvat kotisivut, jotka aiheuttavat sisällön hukkumista. Itlasanomilla oli vielä vähän aikaa sitten toimiva karvalakki malli näköislehdfestään, mutta tehtyään massiivisen sisältöuudistuksen sivujen käytettävyys, aineiston löydettävyys ja juttujen taso laski niin etten ole enää ko. lehteä seurannut
Lähetä kommentti